مجله تصويري
کد خبر: ۷۸۰۵
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۲
مسئول بسیج هنرمندان لرستان در گفتگو با منار:
مسئول بسیج هنرمندان لرستان در گفتگو با منار:

هنر انقلاب اسلامی مصادیق عینی و ملموس خود را دفاع مقدس پیدا کرد؛ لزوم داشتن علم و اطلاع توام با بصیرت در بین قشر هنرمند

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان لرستان گفت: هنر انقلاب اسلامی مصادیق عینی و ملموس خود را دفاع مقدس به وفور پیدا کرد یعنی اینکه ناب ترین جرعه هنر انقلاب اسلامی در دفاع مقدس توسط فرزندان ملت نوشیده شد.

به گزارش منار، 20 فروردین ماه مصادف با شهادت سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم، روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده ‌است.

این مناسبت بهانه‌ای شد تا به سراغ فربیرز حاتمی مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان لرستان برویم تا با او در رابطه با مؤلفه‌های هنر انقلاب اسلامی صحبت کنیم که مهمترین محورهای بحث به شرح ذیل است:

هنر انقلاب اسلامی مصادیق عینی و ملموس خود را دفاع مقدس پیدا کرد

رسالت هنر انقلاب اسلامی دفاع از پاک ترین و زیباترین عنصر حیات بشری یعنی دین میین اسلام در مقابل خیل کفار و مستکبران است

در غرب اصل بر سرکوب انقلاب ها است تا ترویج تفکر انقلابی

لزوم داشتن علم و اطلاع توام با بصیرت در بین قشر هنرمند

آنچه می خوانید مشروح گفت و گوی فربیرز حاتمی با خبرنگار منار است:

منار: چگونگی پیدایش هنر انقلاب اسلامی را توضیح دهید.

حاتمی: ضمن تبریک روز هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت سالروز شهادت شهید سیدمرتضی آوینی، اگر همه ما اتفاق نظر داشته باشیم که سینه هایی عریان با فدا نمودن جان خود سبب پایان بخشیدن به رنج ها و محنت های منبعث از نظام ستم شاهی شده اند، آیا هنر می تواند بی تفاوت از کنار آن بگذرد؟ یقینا چنین امکانی وجود نخواهد داشت و این موضوع دقیقا منطبق بر مبانی زیباشناختی هنر است  و توقعی گزاف و زورگویانه نیست بلکه نکته ای است که از هنرمند انقلابی انتظار می رود و اگر بر این باور باشیم که وجه تمایزی بین انقلاب اسلامی ایران با تمامی انقلاب های جهان وجود دارد پس باید هنر انقلاب اسلامی را هم متمایز از سایر وجوهات هنری به حساب بیاوریم.

منار: هنر انقلاب اسلامی چه فرصتی برای هنرمند انقلابی ایجاد می کند؟

حاتمی: جهت گیری موافق تبع و سرشت هنر انقلابی با آموزه های دینی و اخلاقی و انسانی سبب ستودن آن توسط همگان می شود اِلا کسانی که در پی استثمار دیگران بوده و به حق خود قانع نیستند بنا بر این فرصت دو طرفه بُرد بُرد هم برای هنر انقلابی از یک طرف و هنرمند از طرف دیگر ایجاد می شود؛ بدین سان که اهتمام هنرمند به این گونه موضوعات سبب غلظت و تعمیق بیشتر هنر انقلاب اسلامی از یک سو و جاودانگی آثار هنرمند انقلابی از طرف دیگر می شود.

منار: ارتباط هنر انقلاب اسلامی با دفاع مقدس در چیست و در چه زمانی این دو به هم پیوستند و آیا تمایزی بین آنها وجود دارد؟

حاتمی: پس از گذشت مقطع کوتاهی از زمان هنر انقلاب اسلامی مصادیق عینی و ملموس خود را دفاع مقدس به وفور پیدا کرد یعنی اینکه ناب ترین جرعه هنر انقلاب اسلامی در دفاع مقدس توسط فرزندان ملت نوشیده شد و انگشت اشاره هنر انقلابی به سمت دفاع مقدس با آن همه حوادث گوناگون و مشکلات عدیده موجود در آن جهت نمایی کرد.

چیزی که جنگ نبود که رکن اصلی ارزیابی موفقیت در آن پیروزی یا شکست باشد بلکه دفاع بود که از مرتبه تقدسی بالایی برخوردار بود؛ پس امتزاج و درآمیختن هنر انقلاب اسلامی با دفاع مقدس یک امر کاملا طبیعی و محصول حرکت و تکامل تفکر و اندیشه به سمت جلو است.

منار: هنر و ادبیات دفاع مقدس چرا بعدها به ادبیات مقاومت و پایداری تغییر عنوان داد و آیا این تغییر عناوین تغییراتی در مفهوم و محتوا ایجاد کرده است؟

حاتمی: پس از پایان یافتن دوران هشت ساله دفاع مقدس یک سوال پیش رو قرار گرفت که آیا به صدا درآمدن سوت پایان جنگ به منزله پایان یافتن همه جسارت ها، خسارت ها، خیانت ها و تجاوزهای دشمنان انقلاب بود یا اینکه طراحی و تدارک تازه ای توسط آنها فراهم شد؟ پاسخ به این سوال ضرورت پرداختن، ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ و ادبیات مقاومت و ایستادگی را لازم و ضروری می سازد همچنین لزوم گسترش و صدور انقلاب اسلامی به سراسر جهان و حمایت از نهضت ها و قیام های آزادی بخش جهان اسلام را ضروری تر می کند بنابراین به کار بردن عناوین و عبارات بیشتر جنبه شکلی دارد و ماهوی نیست و همه الفاظ مرتبط با آن عمدتا یک مفهوم را به ذهن متبادر می سازد.

منار: رسالت هنر انقلاب اسلامی چیست؟

حاتمی: وظیفه و رسالت هنر انقلاب اسلامی دفاع از پاک ترین و زیباترین عنصر حیات بشری یعنی دین میین اسلام در مقابل خیل کفار و مستکبران است که با اندیشه های مختلف مادی و شبیه آن در مقابل دین و دیانت صف کشیده اند و وظیفه هنرمند انقلابی آن است که به موضوع اخیر یاری رسانده چرخ دنده ها و موتور محرکه دین و دیانت را به حرکت درآورد. اعتقاد به مبانی چهارچوب ها و موازین شرع مقدس اسلام و نهادینه شدن آنها با روح هنرمند سبب آن می شود که هر آنچه از وجود هنرمند تراوش کند چیزی جز تحکیم ارزش ها و مبانی دینی و اعتقادی نباشد.

منار: در غرب فیلم ها و آثاری در زمینه انقلاب ها ساخته می شود، چه تفاوتی ممکن است میان آنگونه آثار با آثار تولید شده توسط هنرمندان انقلاب اسلامی وجود داشته باشد؟

حاتمی: عمدتا مهمترین دلیل تفاوت در همین لفظی است که به هنرمندان انقلاب اسلامی اطلاق می شود و آن در نوع تفکری است که نسبت به منشا حکومت، مدل حکومت و غیر آن وجود دارد و البته تفاوت هایی هم در شکل و قالب نیز وجود دارد نیروهای انقلابی در غرب معمولا موفق جلوه داده نمی شوند؛ انقلاب ها مترادف با اختشاشات به کار برده می شود و محکوم به شکست ازلی هستند بنابراین در غرب اصل بر سرکوب انقلاب ها است تا ترویج تفکر انقلابی و جایگاهی برای انتقاد، پرسش گری و مطالبه آحاد پیش بینی نشده است.

منار: چرا دشمن سعی می کند تفکر باستان گرایی را در جوامع شرقی به ویژه ایران ترویج و تقویت کند؟

حاتمی: تردیدی وجود ندارد که غربی ها به دنبال تقویت عوامل ظاهری وحدت بخش نظیر نژاد، قومیت و غیر آن هستند تا مانع اتحاد و تشکل های ملی و بزرگ باشند.

 یکی از این شبهات همین تفکر باستان گرایی است؛ غربی ها با چوب باستان گرایی به سر اسلام می کوبند و سعی به انزوا کشاندن اسلام دارند و اگر موفق شوند همین تفکر باستان گرایی را در مقابل مجد و عظمت تمدن غرب به هیچ انگاشته و هرگز مشرق زمین را گهواره تمدن محسوب نمی کنند و موطن اصلی تمدن و فرهنگ را تمدن هایی نظیر یونان، روم باستان و... می دانند بنابراین این را به عنوان یک هدف واسط برای رسیدن به یک تفکر و هدف نهایی که همان توفق و برتری یافتن تمدن غرب نسبت به شرق است، محسوب می کنند.

منار: آیا الزامات و یا توصیه هایی برای برای اینکه هنر انقلاب اسلامی با رشد و پویایی به حرکت شتابنده خود ادامه دهد، وجود دارد؟

حاتمی: بله نکاتی باید مورد توجه هنرمندان انقلابی واقع شود که چند مورد از آنها را بیان می کنم: 1-نصب العین قرار دادن چهارچوب ها و موازین شرع مقدس اسلام به عنوان یک نرم افزار فکری کنترل کننده، آمر به معروف و ناهی از منکرات یعنی مروج ارزش ها و مانع ناهنجاری ها و نابه سامانی ها در ذهن و روح هنرمند مدافع انقلاب

2-داشتن علم و اطلاع توام با بصیرت در زمینه مسائل و موضوعات تکنیکی از یک طرف و محتوایی از طرف دیگر

3-اقدام و عمل به هنگام در موقعیت های زمانی و مکانی خاص و مورد نیاز نظام و به تعبیری قرار دادن زبان رسای هنر در خدمت به نظام و انقلاب

4-حفظ نمودن هنر در سطح متعادل و ارزشمند و جلوگیری از ابتذال و پیش پا افتادگی آن

5-همکاری، هم افزایی و کمک به تکمیل آثار سایر هنرمندان برجسته و ارزش مدار انقلابی که محتوایی قابل قبول خلق کرده اند و نیز ارائه آنها در قالب های مختلف هنری نظیر شعر، داستان، نمایش، فیلم، انیمیشن و...

6-پرداختن به موضوعات و مضامینی که دردمندی، گرفتاری و معضل عمومی جامعه محسوب می شوند.

7-پرهیز از کپی برداری و ارائه موضوعات به صورت سطحی و به شیوه هایی که مناسبتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد.

8-رجوع به الگوهای داخلی، حفظ روحیه نشاط و خودباوری و البته پرهیز از غرور نا بجا.

مصاحبه از: معصومه نوروزپور

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
سفیرافلاک